Som i en sagoberättelse

Igår kväll upplevde jag det mest sagolika jag någonsin varit med om. Jag befann mig i en trädgård med massor av blommor. Vanligtvis är blommor inget som fascinerar mig något vidare men i denna trädgård fick jag se en sorts blomma som jag aldrig tidigare kunnat tänka mig ens existerade. Dess knoppar slår ut i skymningen och gula blommor lyser upp natten. Blomman, med det passande namnet Nattljus, blommar enda fram till gryningen då blommorna vissnar. Nya knoppar slår ut varje natt. Det känns speciellt att få skåda knopparnas enda blomning, som om de blommar just för mig. Det blir dock häftigare än så.
 
Bild på Nattljus tagen 21:23
 
Bild på Nattljus tagen 21:42
 
På första bilden är ungefär fem blommor utslagna som ni ser. På andra bilden är det desto fler. På dessa nitton minuter gick Nattljus från att vara knoppig till full blomning. Här kommer det häpnadsväckande: Det gick alltså att se när knopparna slog ut. Jag repeterar: Det gick alltså att SE NÄR KNOPPARNA SLOG UT! Alltså förstår ni? Jag har sett knoppar slå ut. Det är så sagolikt att jag liksom inte vet vart jag ska ta vägen. Tycker alla borde ta sig tiden att hitta till närmaste Nattljus i skymningen och skåda ett av naturens vackra mirakel.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0