Kvinnorna får skulden

Idag saknade jag min mamma sådär mycket som man bara kan göra när hon bor så himla långt bort som hon gör, och då lyssnade jag på en utav "våra" låtar. En sådan där låt som vi brukar sjunga tillsammans och vara lite mor-och-dotteriga. Jag sjöng lite för mig själv:
 
"När det är soool och vååår
Och man är nittion åååår
Är det så lite man förståååår
Och alla flickor smååå
Bör låsas inne dååå
När vintern..."
...
...
Vänta.. va? Låten handlar om en kvinna som blir lurad av en man. Mannen bjuder på middag men lämnar restaurangen innan notan är betald och snor med sig kvinnans päls. Alltså är mannen the bad guy i historien och kvinnan är den godtrogne, men i vilket fall så uppmanas alltså alla FLICKOR att låsas in i varje refräng. Detta har jag inte reflekterat över tidigare.
 
Varför ska flickorna låsas in när det är mannen som är bedragaren i historien? Det är ju precis som Tallink-direktörens uttalande igår om att "Kvinnor måste tänka på hur mycket de dricker. De vet vart det kan leda". Lady Dahmer skrev en briljant text om detta igår. Den finns att läsa HÄR (läs!). Hur knäppt är det inte att kvinnor skuldbeläggs för något som män gör? Sorry mamma, vi får hitta en ny låt att sjunga tillsammans.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0