Röksången (c) Elin Jansson 2013

Hej alla rökare. Jag tror inte att ni vet hur mycket ni påverkar alla runt omkring er bara genom att tända en cigarett. Alla som står runt dig tror jag inte vill känna av den där stanken, även om de inte säger något.
 

Låttext:

En helt vanlig dag tog jag en promenad

Allt var frid och fröjd och jag var glad

Solen lyste, en skön bris blåste fram

Men så hände nåt och allt försvann

 

Det gick förbi en grupp människor

Och ur en mun kom rök

Och allt jag hann det var att hosta

 

Den friska luften hade nu bytts ut

Mot en förskräcklig stank hen borde veta hut

Och där gick jag, inget ont jag gjort

Men vad får jag för det?

 

Hur kan man röka sådär mitt bland folk?

Ska jag behöva nämna hur farligt det är?

 

Ni kanske tycker att jag överdriver

Att rökning inte alls är så som jag beskriver

Och visst det är ju sant, men från erat håll

För folket runt omkring har ni ingen koll

 

Ni tar ett bloss och "har det bra"

Men tänk på oss!

Varför ska vi lida för en cigarett?

 

Alla vet att cigaretter skadar kropp och miljö

Det vet vi sedan länge

Varför vill ni dö?

 

 
 
Förhoppningsvis tänker ni till en extra gång innan ni tänder nästa cigg. Eller så får ni gärna låta bli att tända den överhuvudtaget. Det är inte bara folket runt omkring som blir påverkade, vet ni. Ja, ni vet ju det här. Varför fortsätter ni då?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0