Oerfaren ungdomsarbetare på en förskola

Det är ganska underbart det här med förskolor. Det tog ett tag för mig att förstå att dessa små underbara människor inte hade lärt sig typiskt basic saker, som jag tar för givet, som att sandkakor inte är goda, flytta på sig när man åkt ned för rutchkanan, akta sig för gungande gungor och svänga när man cyklar på trehjulingar. Det är ganska otäckt. Just att ett felsteg av mig kan göra så mycket.

Det ger mig ett så stort ansvar. Jag har sådan makt. Barnen vet inte vad som kan hända eftersom de inte har upplevt det. Om jag skulle säga att det var okej att släppa gungkedjorna när man gungar jättehögt till exempel. Eller om jag skulle låta barnen kasta sand i varandras ögon. Jag behöver inte ens berätta hur hemskt det skulle kunna gå. De skulle tro på mig vad jag än sade. Det är skrämmande.

Skönt att det är fredag nu. Jag ska sovasovasovasovasova.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0