Vad är ett liv ?

Alla säger ju hela tiden "Skaffa ett liv" eller "Vilket liv jag har" eller "Vilket liv jag inte har"... eller "du inte har".. Alla har ju ett liv tekniskt sätt (eller hur man ska säga). Det beror väl bara på vad man gör med det. Vad är ett liv egentligen då? Att spela datorspel (typ wow) 24/7? Att supa och röka på varje helg? Att inte göra något alls? Är något av dessa ett liv? Är alla dessa ett sorts liv? Hur lever man ett bra liv då, när man är ung och ogift? Jag kan inte ens ge några förslag egentligen. Träna och äta sunt? Eller va? Göra saker hela tiden och springa runt överallt med alla? Om jag tänker på det skulle nog ingen ha ett liv. Alltid kan man säga till en person att den inte har något liv för att den kanske tittar på På spåret eller Antikrundan. Kan man inte istället säga att alla har ett liv då? Det låter ju mycket trevligare :D Det är ju knappast något positivt att säga att någon inte har ett liv.

Min poäng kanske blev oklar. Hursomhelst Skaffa ett liv är ett konstigt uttryck.

Frågar random folk - Vad är ett liv?

Lina säger (22:28):

en sak som man har när inte hela ens väsen kretsar kring matriella ting (oftast även elektroniska), så som datorer eller tv. man har mycket saker på gång och inte så mycket tid för att sitta och vara allmänt nördig...

Lina säger (22:38):

för att återknyta till min tidigare utläggning ( ) så skulle jag vila påstå att ett liv är ...

Lina säger (22:38):

en synonym till att kunna göra saker...


Leif säger (22:30):

de e en eller flera mäniskor xD


 ɐuıʇɹɐɯ säger (22:31):

du vet det du lever xD

ÅSATM / dra åt helvete! säger (22:37):

korv är ditt liv

ÅSATM / dra åt helvete! säger (22:38):

mitt menar du?

ÅSATM / dra åt helvete! säger (22:39):men typ allt som man är med om eller berör en på nått sett är ju ens liv... eller en stor del av de

}{Mattsu atp'}{jag på bilden säger (22:43):
liv är när ngt existerar som ett träd en levande sak

Emma säger:
öh ?

Mamma säger:
ett liv är det man gör det till

I efterhand när Lina fick nys om min undersökning skickade hon detta som hon skrivit helt själv till mig:

Jag tycker att ordet liv är väldigt intressant. Oftast förknippar man det med en väldigt lång tid, som förknippar alla handlingar, tankar, upplevelser, intryck o.s.v. för en människa. De flesta utgår ifrån att livet börjar när man föds och avslutas när man dör. Men det är inte alla som tror detta. Inom vissa religioner - till exempel hinduism och buddism - har man en cirkulär tro. Det betyder att de tror på Återfödelse, som innebär att när man dör som människa föds man igen och då kan man vara en annan varelse, till exempel ett djur.


Men den synonymen av ordet Liv som jag skulle vilja fördjupa mig inom är den som används dagligen som en beskrivelse för en människas handlingar och tankar. Man kan sätta in ordet i en mening och använda det som ett konstaterande, fast då är det oftast ett förmodande som; Vilket liv du inte har, då kan det betraktas som en förolämpning. Det innebär att personen som tar emot konstaterandet upplever det som negativt, kanske för att den känner att personen som uttalade konstaterandet anspelade på brist på handlingar eller bristande engagemang. Men konstaterandet kan också uppfattas som ett positiv uttalande, beroende på atmosfären i rummet, placeringen samtalet och tonfallet. Ja, många faktorer spelar roll i det svenska språket - men även i utländska såklart - man måste vara helt införstådd i till exempel meningsuppbyggnad, grammatik, händelseförlopp och tonfall för att kunna vara säker på att man inte råkar förolämpa någon - avsiktligt eller oavsiktligt.

Många olika livstankar *ordvits* höhöhö :| Farväl <3


Kommentarer
Postat av: Lina

jag är bäst (H) hahaha

2009-01-20 @ 20:48:07
URL: http://lilatofflor.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0