Lucia är min favorithögtid

På fredag är det den trettonde december, och vi vet ju alla vad detta innebär. Jag älskar allt som har med Lucia att göra. Den där känslan innan ett luciatåg. När man tränat tillsammans och längtat i flera veckor efter att äntligen få vara en del av det härliga luciatåget. Jag älskar känslan under tiden. Allt är så stilla och fint. Att få sjunga bort kylan och mörkret för en stund. Alla tända ljus, gröna kransar och lussebullar. Är det inte underbart?
 
Hela mitt liv har jag varit med i minst ett luciatåg varje år. Jag tänkte på det härom dagen. Rangordnade åren efter varandra och jo, varje år sedan jag blev medveten om att lucia fanns. Antingen har det varit luciatåg i skolan eller med fina kören, eller båda två faktiskt. Men.. i år blir första lucian utan att vara med i ett luciatåg. Det känns ledsamt.
 
Ett luciatåg i en julkonsert för inte allt för länge sedan men ändå inte går precis

Kommentarer
Postat av: Lovisa Jansson

Jag tänkte också på det. Första året som jag inte behöver stryka ett lucialinne. Saknar det, inte själva strykningen men förväntan inför att få komma på en luciakonsert. Jag älskar dessa underbara stämningsfulla sånger. Speciellt när mina döttrar strålar.

2013-12-11 @ 06:55:52

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0