Bilar är för maskulina män?


Ser ni? Ser ni likheten!? Volvos symbol är ju helt klart inspererad av manssymbolen. Symbolen som symboliserar pojkar, män och deras maskulinitet. Det är så DÅLIGT! Detta signalerar, enligt mig, att bilar är för killar. Volvo är för män. Volvo är manligt. Ska det vara så? Klart det inte ska! Jag höll på att explodera när jag såg volvos märke första gången. Alla dessa normer går mig på nerverna.

....
.........
..

Nu till något roligt istället på tal om bil!

Pratade med mamma i torsdags:
Elin: Jag åkte cab igår för första gången! Det var awsm! Har du åkt cab någon gång, mamma? =D
Mamma: Ja
Elin: Najs!
Mamma: Eller ja.. jag har åkt sidovagn på en motorcykel iallafall

HAHA!

Kommentarer
Postat av: Alice

Nej.

Symbolen användes ifrån början av alkemister som en symbol för planeten Mars och metallen Järn.

Volvo har valt symbolen pga den senare betydelsen; Järn.

Associationen till män och manlighet beror på kopplingen mellan den romerska guden Mars och manlighet.

Intressant nog så finns samma koppling mellan Venus - Koppar - Kvinna.

Sen så får man tycka vad man vill om hurvida män är från mars och kvinnor från venus* ;)


*Detta är en känd boktitel. Ingen annan betydelse menat, bara tänkt som ett skämt.

2015-05-07 @ 21:53:58
Postat av: Linda

Är det inte ett gammalt talesätt som går Män är från Mars och kvinnor är från vettet?

2015-06-24 @ 15:34:09
Postat av: pjpersson

kära bloggerska

Jag tycker det är synd för alla dom som är i ditt område särskilt när du slänger ut såna här dumma kommentarer. Volvos märke har inget ting med manligheten och göra dom tog det för det metalliska symbolen för järn. Och när det gäller jämställdhet så vill jag att du ska veta att vi män har rätt till att har produkter för oss också lika mycket som att ni kvinnor har för er. Och detta är anledningen till att jag inte stödjer er radikala feminister jag anser det ni gör är inte vad feminister ska stå för för feminister står för jämställdhet mellan män och kvinnor.

här har du en wiki adress för järnsymbolen https://sv.wikipedia.org/wiki/J%C3%A4rnsymbolen

Mycket vänliga hälsningar

pjpersson

2015-06-24 @ 18:16:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0