Från Queen till Carmina Burana till Motown

Jag skrev ju att jag har all sång på måndagar. Jag har även min kör, Steens (Spektrum Teens), på måndagar. Åååh! Vad jag älskar min kör. Vi är så bra xD och vi har så roligt! Vi hittar på så mycket olika saker. Förra året var i i Tyskland. Vi har varit i England också. Det är så kul! Vi har ofta en bred repertoar (hur fan stavar man?). Lite allt möjligt som vi kan sjunga helt plötsligt. När vi går in i en kyrka kan vi sjunga en (eller till och med flera) klassisk låt med mycket stämmor och fint.. och när vi kanske står på stan kan vi slänga upp en keps och sjunga allt möjligt. Vi stod och sjöng på gatan i Tyskland och fick ihop 90 euro, alltså nästan 900 kronor på två timmar. Amazing!

Vi har haft en Queen-konsert en termin. Då jobbade vi med Queenlåtar och satte ihop en musikal i Alby och Solna typ. För två terminer sedan jobbade vi med Carmina Burana, ett maffigt stycke med 200 sångare och 100 i orkestern. Den konserten satte vi upp i Lübeck i Tyskland :D Nu ska vi börja jobba med en Motown-konsert. Det ska bli spännande, och annorlunda ^^ Motown är ett skivbolag för svarta, eller var det från början iallafall. Ni vet, förr i tiden fick inte svarta spela in musik just för att de var svarta. Usch! Vilken värld vi har levt i D: Iallafall, så startades Motown så att svarta skulle kunna spela in sin musik. Ofta var "svart musik" bättre, tyckte många. Den var lite vilt och mer svängig liksom men så fick man inte spela enligt "de vita", så man lyssnade på en låt av en svart som folk och folk gillade den mycket men man spelade om den så att en vit människa sjöng istället. Så var det tills Motown kom till världen ^^ Iår är det 50 år sedan motown startades!


Exempel på kända motownlåtar och artister:
Baby Love
You can't hurry love
Ain't no mountain high enough
I'll be there

Stevie Wonder
Michael Jackson

Jaa, vad jag kommer ihåg nu iallafall. Det ska bli väldigt spännande! Nu är min datakunskap slut. Hörs!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0