Dags att utöka min musikalitet







När man går i en klass där hälften av alla spelar gitarr och verkligen är skitduktiga är det nog inte så konstigt om man själv också vill kunna spela. Det ser ju så enkelt ut när de bara plongar lite grann och det låter helt perfekt. Det ser ju allt annat än ansträngande ut. För inte så länge sedan köpte jag en gitarr till mig själv. Eller jag fick den som en tidig julklapp egentligen. När jag började försöka ta några ackord var det inte så lätt som jag trodde. Jag insåg plötsligt att det gjorde ONT efter ett tag. Det var inte heller så lätt att slå på strängarna sådär vackert och proffsigt som de i min klass kan. Jag lämnade gitarren ett tag för det blev tråkigt när det var så svårt. Maya och Magdalena kom och spelade gitarr hemma hos mig vid något tillfälle. De var ju så duktiga, fast de bara hade lärt sig på egen hand, och inte heller spelat så länge. Kanske att det finns hopp om att jag också lär mig.. någon gång.

Nu ska jag börja öva ordentligt! Det gör fortfarande ont i fingrarna men folk säger att det går över efter två veckors intenstiv spelning. Dags att börja nu då. Jag kan lite ackord och sådär nu men det tar vääädligt lååång tid att byta. Nu har jag bestämt mig att till sommaren ska jag kunna spela BRA! Jag ska kunna byta ackord utan problem, jag ska kunna slå på strängarna sådär fint och proffsigt som de i min klass kan och jag ska kunna sjunga samtidigt. Det låtar jag siktat in mig på att lära mig är "Have you ever seen the rain", "Gå och fiska", "Proud Mary" och "Knocking on heavens door". Jag fick ackordföljderna på dessa låtar av Maya vid ett tillfälle. Jag kan faktiskt spela låtarna nu men det går ju såååå segt. Dessutom klarar jag inte att sjunga samtidigt, men det kommer! Så det så ^^

Jag har även lite låtar som jag sååå gärna vill lära mig spela. FM Static - Tonight och Secondhand Serenade - It's not over. Det är så fina låtar. Låten Tonight har jag älskat sedan första stund jag hörde den på riktigt. Jag tröttnar ofta snabbt på låtar men den här kan jag ju inte tröttna på. Det kanske blir min favoritlåt genom tiderna. Så mycket känslor och så mycket.. jag vet inte, KÄRLEK kanske.  It's not over också jättebra och jag skulle vilja sjunga den med gitarrspel någon dag. Alltså att JAG spelar gitarren också. Har inte ackorden till dessa låtar men om jag smörar lite för Magdalena kan hon gå in på sitt coola köpta program och fixa dem till mig (A) Eller så kan jag ju klara det gamla hederliga vägen. Lyssna vad som låter bra på pianot och kolla vilka ackord jag tar typ. Det har ju alltid funkat förut, men skulle ändå vilja ha de riktiga ackorden ^^

Sparade inlägget 11:11. Får man önska sig något då också eller ?


Kommentarer
Postat av: Alina

hehe aa:) Tack!

2009-01-21 @ 16:54:49
URL: http://emmiealina.blogg.se/
Postat av: Alina

hehe tar väl några bilder, inte så många hehe:)

2009-01-21 @ 16:55:22
URL: http://emmiealina.blogg.se/
Postat av: sandra

haha men jag vill inte klumpa runt :( feta människor ska inte ha någon kontakt med sånt xD haha eller nånting. ja vene :p



iallafall, jag kan spela lite ackord och sånt, om du vill så kan jag visa :P

2009-01-21 @ 17:49:33
URL: http://remembersandra.blogg.se/
Postat av: Magda

HAHAHA xD men kom till mig en dag så kan vi fixa noter :D

2009-01-21 @ 18:06:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0